La Aventura Grande

Första dagen själv, utflykt och huvudvärk

Publicerad 2012-09-29 16:12:25 i Argentina

Lördagmorgon och förkyldningen har inte gett sig än. Ibland undrar jag hur mycket snor det är möjligt att producera.. Vaknade med dunkande huvud imorse, så nu är jag inne på femte dagen i rad med huvudvärk. Ett fenomen som för mig är väldigt främmande eftersom jag i stort sett aldrig har haft huvudvärk innan.. Jag tror mycket med huvudvärken har att göra med allt nytt som man upplever och all koncentration man måste lägga ner på att förstå språket. Men inte är det roligt inte!
 
I torsdags var det dags för min första dag på förskolan utan Lovisa.
När klockan ringde kl 6 var jag högst motvillig att gå upp. Men jag tog mig till slut upp och tog mig till förskolan. Förmiddagen förflöt väl, Flor som har den barngruppen är jättefin!
När det närmade sig lunch och det var dags för mig att gå till matsalen för att hjälpa till där när de större barnen från skolorna kommer och äter kändes det inte lika kul längre. Torsdagar = pizzadagar = väldigt många fler barn kommer och alla kommer samtidigt. Alltså 1½ timmes konstant stress..
 
När det var över och jag hade sopat och moppat golvet i matsalen var jag så snurrig i huvudet så jag visst inte vad. Jag gick till köket, hämtade mat till mig själv, åt upp den och sedan lade jag mig ner och blundande men det bara fortsatte snurra.. och dunka.  
 
På eftermiddagen var jag i en annan barngrupp där vi skulle fira alla barnen som hade fyllt år i september. Lite lätt kaotiskt, men oerhört sött på samma gång!
 
När jag kom hem var jag inte på ett så fantastiskt humör men jag kunde ändå på något sätt få dagen till att vara en ganska bra dag. Jag hade i alla fall överkommit en några utmaningar:
Jag hade tagit mig till förskolan själv och varit där hela dagen och ändå på ett ungefär förstått de saker som de sa till mig. För övrigt kan ju tilläggas att när jag kom hem så fungerade datorn helt utmärkt! Jag tror minsann någon där uppe retas lite med mig. Eller bara påpekar att jag klarar mig alldeles utmärkt ändå..
 
Under veckan har vi pratat om barnsrättigheter, barnen fick rita små teckningar och dessa sattes upp under fredagens utflykt.
 
La bandera de Argentina
 
Igår var vi på utflykt med några av barngrupperna till Tecnópolis, en form av utbildningspark eller vad man nu kan kalla det. Det är ett väldigt stort område med flera olika delar. Parque de la energía, Parque Industria Argentina, Parque solar t.ex. Barnen verkade tycka att det var väldigt roligt och framför allt den delen där de hade byggt upp dinosaurier som "rörde på sig" och röt. 
 
Att vara på utflykt med en förskola är ju ganska intressant. Det gäller verkligen att hålla ögonen öppna hela tiden för barn är väldigt bra på att springa bort åt andra håll eller bara stanna kvar på ett ställe som de tyckte var spännande, puh! Men jag tycker ändå att det var en ganska mysig dag. Och när vi kom tillbaka till Villa Hidalgo där förskolan ligger så var det t.o.m en av fröknarna som sa till Margarita (rektorn för förskolan och min handledare) att jag var så bra för att jag höll ögonen öppna och hade koll på barnen och något mer, som jag inte riktigt hängde med på.. ^^ Men kul att få lite beröm!
Tyvärr får jag inte lägga ut några bilder på barnen men här är några från parken i alla fall.
 

Kommentarer

Postat av: Siv Theil

Publicerad 2012-09-30 18:22:15

Klart att de berömmer dig! De skulle bara våga annat :)
Kan man inte vara sjukskriven därborta?
Krya på dig !!!!!
Puss och kram <3 <3 <3

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Erika

Jag är tillbaka i staden där äventyret en gång började. Denna gången på egen regi och med målet att studera och utveckla min spanska, men även uppleva kulturen och utforska denna gigantiska stad som Buenos Aires ändå är. Välkommen att följa med på ett nytt äventyr!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela