La Aventura Grande

Kairós, vantan och tankegangar

Publicerad 2013-11-12 16:30:27 i Argentina

 
Vad har jag mer haft for mig for spannande?
I onsdags akte jag till Pacheco och Kairós for att halsa pa familjen dar jag bodde forra aret och de som jobbar dar. Det blev en heldag och sa typiskt argentinskt, avslappnad och vantan.
 
Pa morgonen hade jag skickat ett sms till min "vardmamma" dar jag sa att jag hade tankt komma forbi idag och fragade om hon skulle vara dar. Fick svaret att hon skulle vara dar och att det bara var att komma forbi. Nar jag kom dit visade det sig att hon hade akt ivag for att fixa lite grejer i San Isidro, ungefar en timmes bussresa fran Pacheco men att hon skulle komma tillbaka senare.
 
Under tiden pratade jag istallet med en man pa Kairós som har hand om tradgarden och ar lite alliallo. Det blev ett trevligt och mycket intressant samtal om landet och livet, men som ocksa inneholl det man alltid aterkommer till har, det som alla sager. Argentina ar inget seriost land.  
 
Och ja, det ligger nagonting i det. I ett land dar bara du har pengar kan du gora och bli vad som helst och komma undan med det.  Korruption. Politiska jultomtar som nagon journalist/forfattare visst sa fint har uttryckt sig. Utveckling som kommer i klam nar regeringar byts och malen andras. Ju mer tid jag spenderar i landet och ju mer saker jag fa reda pa, desto mer frustrerad blir jag. Kollektivtrafik - som fungerar bra men som skulle fungera battre. Regeringen subventionerar flera miljoner kronor at bussbolagen, x-antal hundratusen per buss, for att priset att aka ska vara sa billigt som det ar. Bra! Men - bussbolagen som far pengar for varje buss, later stora mangder av bussarna sta i garaget istallet for att vara ute pa gatorna. Fotbollshuliganer - som lever loppan och har sonder allt i sin vag. Inte hander dem det nagor for det, de far istallet egna tag och bussar, privilegier och vi andra som uppfor oss normalt far snallt stiga at sidan och forsatta vanta. Ett folk som "underkastar" sig systemet, later det fortlopa. Det ar sa systemet ar. Men ar det ett bra system? Vill du forsatta leva sa? Nej, men hojer du din rost ar det du som "forsvinner" nasta gang. Ja, det ar val pa sitt vis en forstalig tankegang, men den gor mig minst lika frustrerad och upprord.
 
 
 
Nog om trakighetsfakta. Ater till besoket. Det finns mycket fint med landet ocksa. Efter lite mer an en timma sadar kom min vardmamma tillbaka och vi at lunch allihopa, prat och skratt och efter lunchen satte vi oss i tradgarden och drack mate, saklart :) Soft hang, lugn. Efter en stund var min vardmamma tvungen att sticka ivag en gang till for att hamta sitt barnbarn pa forskolan. Vanta har Erika, jag kommer snart tillbaka! 
Eftersom det var en fin dag satte jag mig pa grasmattan och pluggade i solkskenet och ca en och en halv, tva timmar senare kom hon tillbaka. Vi forsatte prata och dricka mate och jag spelade lite fotboll med smagrabbarna. 
 
Det var en fin dag, mycket vantan, men sa himla avslappnad, ingen stress over att nagon ar sen eller att behova vanta pa nagon. Har finns all tid i varlden. Sa vill jag forsatta vara. Inom nagon form av rimlighet.Varfor stressa for att vara 5 min sen, vad gor det om hundra ar nar allting kommer kring?
 
Fler bilder fran Café Tortoni
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Erika

Jag är tillbaka i staden där äventyret en gång började. Denna gången på egen regi och med målet att studera och utveckla min spanska, men även uppleva kulturen och utforska denna gigantiska stad som Buenos Aires ändå är. Välkommen att följa med på ett nytt äventyr!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela