La Aventura Grande

Puerto de frutos, Café Tortoni

Publicerad 2013-11-08 20:23:36 i Argentina

 
Tiden går så fort, jag har redan varit här i två månader! Ibland finns det inte tid till att skriva, ibland har man skrivkramp men nu var det grymt länge sedan jag skrev något och jag har dessutom hittat på en hel del som kan vara värt att berätta :) 
 
I söndags åkte vi till Tigre. Det ligger precis vid floden och det var i deltat däromkring som jag jobbade om lördagarna förra året. Dit har jag ännu inte åkt for att hälsa på men hoppas på att kunna gora det framöver! Tanken var från början att vi skulle gå på El museo del mate , Mate-museet som ligger där. Mate, denna dryck som är så latinamerikansk och som man bara inte kan undvika. Mate dricks av alla. Den mest sjalvklara inbjudningsfrasen måste vara "Kom förbi så tar vi oss en mate." Jag var faktiskt påvag att köpa mig en egen "mate-mugg" men det var så svårt att välja så jag funderar vidare tills nästa gång. 
 
 
 
Så vad gjorde vi då i Tigre nar vi nu inte gick på mate-museum?
Vi gick till Puerto de frutosEn gigantisk marknad där man kan hitta nästan allt. Regionala produkter, hantverk, hemslöjd m.m. En guldgruva för den som vill hitta sin alldeles unika väska eller mate t.ex.. Här kan man gå runt i timmar och det finns även många mysiga caféer och matställen. När man tröttnar på att titta in i de små affärerna kan man alltså köpa något trevligt och sätta sig och se ut över floden. 
 
 
 
Den har superfina väskan köpte jag till exempel, hade grymt svårt att bestämma mig för vilken då jag ville köpa upp hela butiken! Kommer nog att åka tillbaka for att handla på mig en till;) 
 
Måndagar det är trevliga dagar det!
Då träffar jag oftast Annika och i måndags var vi till och med lite turistiska. Det blev ett besök på Café Tortoni, ett mycket välkänt, gammalt café. Lite tråkigt då de flesta av alla besökarna är turister och en väldigt liten procent är inhemsk befolkning. Lite fult också att spä på att det ar så himla populärt genom att ha en kö med dörrvakt in till caféet där man får stå och vänta bra länge på sin tur och när man kommer in finns det massor av bord lediga.  Det är dock väldigt mysigt så det har sin charm. 
 
Annika
 
Plaza de mayo, Buenos Aires mest viktiga plaza och Casa Rosada i bakgrunden, regeringshuset.
 
Läste i en turistbroschyr härom dagen att anledningen till att huset har fått sin rosa färg sägs vara för att under den tid det byggdes var det vanligt att man anvande en blandning av kalk och tjurfett vid konstruktionen, fettet hade ofta blod i sig och när det blandades med kalket fick det en rosa nyans.
Låter supermysigt ju! 
 
Har egentligen ännu mer att berätta men inte mer tid för att skriva, kanske dyker det upp ytterligare ett inlägg imorgon! 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: din babe

Publicerad 2013-11-08 21:33:21

Köp en väska till mig! :D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Erika

Jag är tillbaka i staden där äventyret en gång började. Denna gången på egen regi och med målet att studera och utveckla min spanska, men även uppleva kulturen och utforska denna gigantiska stad som Buenos Aires ändå är. Välkommen att följa med på ett nytt äventyr!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela