La Aventura Grande

Val

Publicerad 2013-10-25 22:02:38 i Argentina

 
På söndag är det val till intendent borgmästare i Buenos Aires. All reklam på tv:n, bussar, skyltar. etc har under den senaste tiden varit valkampanjer från den ena eller andra personen/partiet och på gatorna har det delats ut flyers i mängder.  
 
Som mycket annat i det här landet som har med byråkrati, överföringar, pappersarbeten att göra så känns röstsystemet rätt förlegat. Du får en plats bestämd och numret på det bord där du sedan ska lägga din röst. Denna vallokal behöver dock inte vara den som rent geografiskt  ligger närmast ditt boende, hur de bestämmer röstningslokal är för mig ännu ett stort frågetecken. De i min familj röstar på helt olika ställen och ena personen får åka till en helt annt område/kommundel. Varfor undrar jag? Sedan får man stå och köa och köa hela dagen för att få lämna sin röst. Ingen förtidsröstning här inte!
 
Vad jag har förstått är det dessutom obligatoriskt att rösta, så vida du inte är pensionär eller bor mer än 501km från vallokalen. Röstar du inte måste du betala 150 pesos i böter och annars kan du inte göra några som helst överföringar etc.
 
 
Obligatorisk demokrati, det rimmar lite illa tycker jag. Samtidigt gör de väl att folk faktisk tar sitt ansvar och går och röstar.
 
Det var den infon om någon var intresserad! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Erika

Jag är tillbaka i staden där äventyret en gång började. Denna gången på egen regi och med målet att studera och utveckla min spanska, men även uppleva kulturen och utforska denna gigantiska stad som Buenos Aires ändå är. Välkommen att följa med på ett nytt äventyr!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela