La Aventura Grande

Feliz día de primavera!

Publicerad 2013-09-21 22:10:35 i Argentina

Glad vårdagjamning! Ja, förr här går det mot sommar och inte mot vinter. Idag är det día de primavera, alltså vårens dag. 
 
Igår hälsade jag på på forskolan där jag jobbade förra året, det var roligt att vara tillbaka och träffa dem och jag kom precis lagom till vårfesten, där fick jag vara med och dansa loss med froknarna och barnen, som dagen till ära for att fira våren var utklädda till blommor, cowboys, skelett (var?), kaniner och mycket mer. Gulligt värre!
 
Jag fick låna några glittriga halsband och att diadem med 2 röda horn/öron.. hmm, men lika glad för det är jag men gladast var nog barnen.. Fick beröm for min spanskautveckling (!) och det skrattades mycket åt berättelserna om mina första veckor när jag inte forstod nästan någonting och de inte heller förstod vad jag ville få sagt, jaja.. Den är det bara att bjuda på! :)
 
Tyvärr hade jag inte kameran med då det är bäst att lämna alla värdesaker hemma när man ska in i ett sådant område, förskolan tog dock en hel del så jag hoppas att de lägger ut bilderna på facebook om några dagar så ska jag se om jag kan få upp någon på bloggen senare.
 
Att veta vart man ska gå och inte
När vi gick in i villat, slummen slogs jag ännu en gång av hur orättvist livet är. även om jag bor väldigt nära så bor människor på ett helt annat sätt i det här området, bara några kvarter bort. Eftersom jag inte varit där på länge heller så blev det ännu mer tydligt hur lite man passar in där, alltsa hur mycket det syns att man kommer utifrån, inte har en plats där och inte borde vara där. Det går inte att gå in i dessa områden hur som helst inte, förra året gick jag alltid med en av fröknarna från förskolan, som folk i området känner och har respekt för. Nu gick jag med min pojkväns farfar som känner typ alla i hela omradet, kändes som att varenda person vi mötte stannade och sa hej. Safe, safe alltså, men det är fortfarande så sjukt svårt att ta in att om jag skulle gått här själv skulle vad som helst kunna hända mig..
 
Det gäller att veta var man ska gå och hur man ska bete sig i den har staden. Oavsett var man är, man kan vara i en av de lyxigaste delarna, promenerar man bara nagra kvarter bort kanske man gar in i ett villa, något man inte bör göra om man vill behalla sina ägodelar eller sitt liv för den delen.. Tips från coachen.!
 
Usch man får inte skämta om sådant makabert egentligen, men vad ska man göra. Det går inte att ta in, hur många månader man än har varit här. 
 
Feria/marknad
Idag har jag och Nora varit på marknaden, där man kan hitta ungefär allt. Mat, frukt och grönt, kläder, parfymer, gamla nagellack, skor, tv-apparater, mobiltelefoner, djur i alldeles för liten bur, piratkopierade filmer/musik, you name it! Vissa saker känns mer suspekta än andra. Stöldgods frågetecken. Lite Kvibergsmarknad över det hela. Fast mysigt med alla doftar och allt folk ändå. Marknad är alltid marknad, det går inte att komma ifrån :) 
 
Måste börja fota, har hittills bara lagt upp gamla bilder.. men tillsdess, Casa Rosada och Plaza de Mayo
 
Nos vemos!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Erika

Jag är tillbaka i staden där äventyret en gång började. Denna gången på egen regi och med målet att studera och utveckla min spanska, men även uppleva kulturen och utforska denna gigantiska stad som Buenos Aires ändå är. Välkommen att följa med på ett nytt äventyr!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela