La Aventura Grande

Finbesök från Sverige

Publicerad 2012-10-24 14:12:47 i Argentina

I måndags kom vår handledare från Salt hit till Buenos Aires.
Så dessa dagar visar vi våra hoods ( ja alltså, arbetsplatser, ställen vi hänger på etc..) och igår blev det även en tur in till huvudstaden för lite turistande. En lång dag med mycket bussåkande men det var det allt värt! Känns lite annorlunda att ha ytteligare en som förstår en när man pratar svenska, haha!
 
I måndags eftermiddag tog vi bussen till Tigre, där vi i vanliga fall åker ut till ön ifrån. Här åt vi glass i stora lass! Glassen här är helt fantastisk så det var ju bara ett måste att låta Jessica smaka på detta. Nästan ett kilo åt vi upp tillsammans.. Sedan promenerade vi nere vid kajen och tittade ut över floden.
 
 
Igår åkte vi först och hälsade på på Lovisas jobb. Där fick vi veta lite om deras historia och deras arbete och sedan visade även hennes handledare där, prästen i församlingen oss runt i detta slumområde. Utseende mässigt var det ganska stor skillnad jämfört med hur platsen där jag jobbar ser ut. Här har många byggt sina hus i gamla övergivna fabriker, regeringen har även börjat "pynta" upp fasaden så utifrån sett ska se bättre ut, tittar man dock in i en av gångarna ser man en ingång till en annan värld än vad som framstårs vid ett första ögonkast. Skillnaderna mellan detta Villa och Villat där jag arbetar är förmodligen inte särskilt stora egentligen.
 
När man kommer in med tåget i huvudstaden har man på ena sidan av järnvägen jätteflotta höghus medan man på andra sidan har ett slumområde som rymmer ca 60.000 personer. Kontrasterna går inte att komma ifrån.. Detta har jag fock ingen bild på, men här kommer lite andra bilder från dagen.
 
Puerto Madero
 
 
 
Casa Rosada
 
Casa Rosada, Plaza de Mayo
 
Medskickat från familjen i Sverige fick jag även ett paket innehållandes detta. Lexikonet var efterlängtat eftersom jag inte fick med det när jag åkte och lite godis är ju fint. Juleskummet skrattade jag gott åt när jag såg att mamma hade skickat med, då är ju julgodiset fixat i alla fall haha, det är ju bara på dagen två månader kvar tills julafton.. ;)
 
Min mor är förövrigt väldigt fin, giraffen har hon virkat så nu har jag en maskot när jag känner mig ensam, han har inte döpts än men jag kommer nog på något. :)
 
Idag ska jag visa min arbetsplats och ikväll ska Jessica förhoppningsvis kunna ta sig till Salta för att hälsa på Malin och Joakim.

Kommentarer

Postat av: Mikael

Publicerad 2012-10-24 22:56:17

Kram från pappa!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Erika

Jag är tillbaka i staden där äventyret en gång började. Denna gången på egen regi och med målet att studera och utveckla min spanska, men även uppleva kulturen och utforska denna gigantiska stad som Buenos Aires ändå är. Välkommen att följa med på ett nytt äventyr!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela