La Aventura Grande

Tanzania del 1 - resans start

Publicerad 2012-08-16 23:07:43 i Allmänt

Resan startade tidigt tisdag den 31 juli. Klockan ringde 3.30 och kl 4 kom Hanna och hennes mamma och hämtade mig för att köra till flygplatsen. Där träffade vi hela gruppen och fixade med biljetter och incheckning av bagaget.

Jag konstaterade ytterliggare en gång att världen är väldigt liten.
För när man är på flygplatsen kl 4.30 på morgonen förväntar man sig inte direkt att träffa någon man känner (förutom gruppen man åker med). Ibland så inträffar dock det oförväntade! Vilket skedde denna dag.
Jag träffade nämligen på en klasskompis från gymnasiet, som jag inte sett sedan studenten för ett år sedan. Det visade sig till och med att han skulle åka med samma plan till Amsterdam. Lustigt! 

I Amsterdam bytte vi flyg och började vår resa till Dar es Salaam, en ca 9 timmar lång flygresa.  
Jag har aldrig flugit så långt förut men jag tyckte inte att det var så farligt.
Alla säten hade varsin egen tv-ruta där man själv kunde välja bland massa filmer, spel, musik m.m. Lyx! Jag valde att kolla på Hungergames och konstaterade att det var en riktigt bra film! Helt klart sevärd! 

Vi mellanlandade på Kilimanjaros flygplats, tyvärr hade det redan hunnit bli mörkt ute så vi såg inte så mycket. Efter detta var det bara ca 45 min flygresa kvar och vi landade i Dar es Salaam vid 21.30 tiden. 

Där blev vi hämtade av en minibuss som blev våran för resten av resan. Väskorna slängde de smidigt upp på taket!


Denna natten sov vi på ett Hostel vid namn Kurasini, som drivs av några katolska nunnor. 






Nästa morgon packades bussen om igen och vi började färden mot Iringa där vi vistades större delen av resan. Med några stopp på vägen, på olika ställen som A-P & Pamela ville visa, tog denna resa ungefär 12-13 timmar. Men som nybesökare i landet fanns det mycket att titta på och fascineras av så det kändes inte så farligt. T-ex kör man igenom en av Tanzanias många nationalparker - Mikumi och där såg vi en hel del djur. Fantastiskt att få se redan första dagen i landet! :)


Påväg! 


Zebror vid bilvägen
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Erika

Jag är tillbaka i staden där äventyret en gång började. Denna gången på egen regi och med målet att studera och utveckla min spanska, men även uppleva kulturen och utforska denna gigantiska stad som Buenos Aires ändå är. Välkommen att följa med på ett nytt äventyr!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela