La Aventura Grande

En jul utan snö

Publicerad 2012-12-29 19:24:46 i Argentina

Julafton bjöd på 35 grader varmt med en fuktighet som för kroppen kändes som det var 50 grader. Jag kan nu förstå varför man här har själva julfirandet sent på kvällen, man orkar inte med annat i värmen!

Jag pratade med familjen och det visade mig snön utanför fönstret och det var väldigt svårt att ta in att det var snö hemma och hur kyla känns.. När man själv håller på att svettas ihjäl går det inte ens tänka sig hur det är att frysa, haha!

Julen passerade i alla fall fint. Intressant att se hur man firar på andra platser, för det var verkligen inte likt julfirandet hemma. Mer som att fira nyår, en sen middag och skål och fyrverkerier vid 12-slaget.

Denna veckan blev det bara tre dagars jobb, om än intensivt eftersom barnens mappar med alla arbeten de gjort under året skulle fixas färdigt. Papprena skulle inte bara sorteras utan dessutom skulle det skrivas en titel på varje papper.. En klass - 30 barn, ja jag missänker att ni själva förstår att det var ganska mycket att göra. ;)

Nästa vecka blir också en kortvecka. Nu börjar sommaraktiviteter istället för förskola och vi får väl se vad det bjuder på och om en vecka tar jag och Lovisa ca två veckors semester för att åka och hälsa på de två andra Salt-volontärerna i Salta. Ska bli intressant att se en annan del av Argentina och inte bara storstaden!

Juletid

Publicerad 2012-12-20 00:37:00 i Argentina

Dagarna bara flyger förbi och om mindre än en vecka är det julafton.
Jag har väldigt svårt att ta in att så är fallet för den där julkänslan infinner sig inte riktigt i 25-30 gradig värme. På förskolan klipps det julpyssel och julgranar i mängder och i affärerna ser man pynt och tomtar. I min värld hade det varit mer rimligt om det var midsommar som skulle firas. Jag saknar nog allt alla förberedelser och julbak och pyntande lite grann, men framför allt så saknar jag snön.

Så ge mig trettio grader kallt,
tomtar överallt
och en skog av gröna  granar.
Jag vill ha snötyngda hus,
tusentals ljus,
kulörta kulor i  drivor,
bjällerklang som ackompangemang,
på alla julens skivor.

I lördag på ön pyntade vi och satte fram och klädde den lilla plastgranen, det kändes mest märkligt måste jag säga. Men det finns väl en första gång för allt som det så fint heter :) Julen ska i vilket fall firas hos en kompis  och dennes familj så det blir nog alldeles utmärkt.

En liten gnutta julkänsla blev det dock i söndags när vi gjorde 3 sorters julgodis, kollade på Svensson, Svenssons julavsnitt och sedan tillverkade julkort och armband. Dessutom släckte vi ner och tände ett ljus, tror nog att ljuset gjorde ganska mycket för stämningen.

Känner ni inte julstämningen inom er? ;)

När det regnar så regnar det mycket!

Publicerad 2012-12-09 02:38:00 i Argentina

När det regnar här så regnar det kraftigt! Vilket vi fick uppleva i torsdags.

När jag slutade jobbet kl 16 kunde jag inte lämna förskolan för att det regnade så mycket och en timme senare när regnet lagt sig för en stund och det var dags att lämna förskolan möttes jag av det här:

Det var bara att vada i knähögt vatten för att komma över till andra sidan och sedan fortsätta vidare. Denna översvämning var dock ingenting jämfört med hur det var inne i huvudstaden. När man såg bilderna på tv trodde man inte att det var sant. Överallt var det översvämningar, folk med vatten upp till midjan, bilar och bussar som körde trots att vattnet nådde upp till minst halva fordonet.
Här kan ni själva se:

Tänk vad lite vatten kan göra, eller just det. Det var ju inte lite vatten, det var ju faktiskt mycket vatten..

Montevideo, Ida y vuelta

Publicerad 2012-12-05 02:03:44 i Argentina

Efter 90 dagar i landet blev det dags för att lämna landet och på så vis förnya våra visum. Sagt och gjort, i fredags började vi resan mot Montevideo, Uruguay. Vi tog oss in till huvudstaden och tog därifrån färjan, en timmes resa, över till Colonia (Uruguay) och därifrån tog det ca två timmar med buss till Montevideo. Från bussterminalen tog vi lokalbussarna till den delen av staden där vi skulle bo. Hela resan från Buenos Aires fram till hostelet förflöt oerhört smidigt!

fredagkvällen gick vi ut och åt på en restaurang, lite lyx får man ju ha det på semestern ;)

Följande dag, lördag, spenderades på stranden (som vi hade längtat!) men vi tog oss även till Ciudad Vieja (Gamla stan) där vi åt lunch och gick runt. På kvällen lagade vi mat i hostelets kök och satt ute i den ljumna sommarkvällen och njöt helhjärtat.

Är man turist så är man!

Söndagen spenderades också en del timmar på stranden men även denna dag lämnade vi stranden för att ta oss iväg en sväng. Denna gången blev det till en stor marknad där vi båda två hittade lite grejer. Vi konstaterade båda två att det här med marknader är ju faktiskt otroligt mysigt! På kvällen lagade vi nog den godaste mat vi har ätit på de här tre månaderna. För första gången sedan vi lämnade Sverige åt vi lax, åh vad gott det var! Jag som är van att äta fisk flera gånger i veckan har verkligen saknat detta! Sista kvällen på minisemestern spenderades alltså precis som en sista kväll ska, alldeles alldeles underbart.. ;)

Sedan kom måndagen och det var dags att åka tillbaka till Argentina. Innan avfärd hann vi dock med en promenad där vi efter en stund hittade en second hand affär som vi gick in i. Där hade de otroligt många fina grejer och tjejerna shoppade faktiskt lite grann, tänka sig va!
Det roliga med den här historian är att efter ett tag inne i affären frågar en av de som jobbar där: " Vilken del av Sverige är ni ifrån?" Både jag och Lovisa trodde att den andra av oss redan berättat för kvinnan att vi var från Sverige men så var inte fallet visade det sig. Kvinnan hade nämligen bott 13 år i Göteborg under den tid det var militärdiktatur i landet.
Väl ute ur affären var vi lite lätt chockade och överraskade, vad är chansen att man när man åker till Uruguay, promenerar på gatorna på måfå, hittar en affär som ser lite spännande ut, går in och så har personen som jobbar där bott i sin egen stad och har dessutom barn som bor där.. Haha!  Plötsligt händer det!

Hostelets vardagsrum
Kändes nästan som Sverige ett tag

På det hela var det en väldigt fin helg vi hade. Jag har inget att klaga på. Jag njöt i fulla drag och det var skönt att få ett litet avbrott i allt. Nu är vi laddade med nya krafter och återgår till jobbet med ny energi och glädje! :)

Om

Min profilbild

Erika

Jag är tillbaka i staden där äventyret en gång började. Denna gången på egen regi och med målet att studera och utveckla min spanska, men även uppleva kulturen och utforska denna gigantiska stad som Buenos Aires ändå är. Välkommen att följa med på ett nytt äventyr!